Jumaat, 11 Jun 2010

Silat Melayu dan Seni Beladiri Suatu Bidaah??

Pernah juga penulis mendengar dari seorang ustaz yang mengdakwa Ahlu Sunnah murid pedakyah Wahabi tersohor Pasir Pekan, bahwa silat itu bidaah!!, mungkin ramai juga pesilat merasa takut dan bimbang bila fatwa mengenai haramnya yoga, saya bukan nak bahaskan kebijakan pihak berkuasa agama dalam isu ini, tetapi perlu diperincikan apa yang salah dan apa yang harus, sepatutnya bukan semua diharamkan terus secara total, tapi mestilah dengan kajian secara teliti, apa yang salahnya jika ianya hanya suatu gerakan olahraga untuk latihan kesihatan jasmani?, mungkin nanti kerana ada silat yang mencampur-adukkan sesuatu yang diragui timbul fatwa haramnya silat secara total dan menyeluruh.

Gerakan Pencak Silat
Dalam  bidang Olah Raga, Hukumnya sudah jelas, yaitu sunat. Mengingat hadis,  bahwa setiap pagi Rasulullah sering berolah raga lari dan adu cepat dengan istrinya Aisyah. Suatu kali Aisyah yang menang suatu kali Nabi yang menang.
 
Khusus dalam olah raga Bela Diri, hukumnya juga sunat, karena hadist nabi "Ajarilah anakmu laki-laki oleh raga bela diri, berenang, dan berkuda/ketangkasan ". Rasulullah lebih senang mewarisi generasi yang sihat dan tangkas daripada generasi yang lemah.
 
Mengenai Bela diri Import seperti taekwando, Nabi mengajarkan "belajarlah walau ke negri Cina", jadi tidak ada alasan membatasi ilmu beladiri dari asing. Kalau itu memang bermanfaat.
 

Tiada ulasan: